بسم الله الرحمن الرحیم  

قسمت سوم

9-از تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم هر چقدر بگوئیم کم گفته ایم.،کتابها و تفاسیری که از این آیه نوشته شده است کم نوشته شده است.ای کاش کاربرانی بتوانند باهمکاری یکدیگر تمام مطالب غیر تکراری تفسیر و توضیح آیه بسم الله الرحمن الرحیم  را از اینترنت در آورده و به زبان فارسی در اختیار کاربران قرار دهند 

10-شبی حضرت علی(ع)تا خود صبح برای ابن عباس از تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم سخن گفت.ابن عباس عرض کرد:یا علی از سر شب ،بعد از نماز مغرب و عشا،تا الان،که اذان صبح شده،از تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم صحبت کردید،در حالی که از (ب)بسم الله فرا تر نرفته اید! علی (ع)فرمود:تا روز قیامت اگر تفسیر را ادامه دهم تمام نمی شود،فقط همین قدر بدان که نقطه زیر( بای) بسم الله منم.

11-یکی از دوستان علی(ع)بنام عبدالله بن یحیی به خدمتش آمدو بدون گفتن بسم الله الرحمن الرحیم روی تختی نشست،ناگهان بدنش کج شد افتاد و سرش شکست،علی(ع)دست مبارکش را بر سر او کشید زخمش فوری خوب شد،بعد فرمود:آیا نمی دانی که پیامبر از سوی خدا برایم حدیث کردکه  هر کاری بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع شود،بی سرانجام خواهد بود؟ عبدالله بن یحیی گفت:پدر و مادرم فدایت باد می دانم،از این به بعد ترک نمی کنم.علی(ع)فرمود:اگر این طور باشد سعادتمند خواهی شد.

12-بسم الله الرحمن الرحیم رمز توحید است و ذکر نام دیگران بجای آن نشانه کفر،وحتی در کنار نام خدا نام دیگری را نباید ببریم که شرک است.حتی شروع کار به نام خدا و محمد(ص)ممنوع است (اثبات الهدی ج7 ص482)

13-بسم الله الرحمن الرحیم رمز عشق به خداست یعنی:به کسی که رحمان و رحیم است عشق می ورزیم و توکل می کنیم تا رحمتش را به خود جلب کنیم.

14-با بسم الله الرحمن الرحیم اولین قدم رادر مسیر بندگی خدا برمیداریم،با گفتن این نام مبارک از تکبر خارج میشویم،وبا ذکر این نام مبارک بیاد می آوریم که:خدایا ترا فراموش نکرده ام،هدفم در کارها تو هستی نه مردم،نه طاغوت،و احساس عجز نمی کنیم.

15-گفتن بسم الله الرحمن الرحیم(با اخلاص وبا توجه به معنا)باعث می شود که تقوی و پرهیزگاری ما زیاد تر شود،چون بنا است هر کاری که می خواهیم انجام دهیم بسم الله الرحمن الرحیم بگوئیم پس اگر آن کار هوس و گناه باشد،به احترام احساس حضور سبز خدا،نه تنها از کار حرام دست می کشیم ،بلکه از مکروه هم دست می کشیم!

16-می دانیم که خداوند هزار و یک اسم دارد و یکی از اسمهای خدا اسم اعظم است،امام رضا(ع)فرمودند:"بسم الله الحمن الرحیم به اسم اعظم از مردمک و سیاهی چشم به سفیدی چشم نزدیکتر است".

17-شاید یکی از معناهای اینکه علی(ع)می فرماید:تمام قرآن در سوره حمد خلاصه شده و تمام سوره حمد دربسم الله الرحمن الرحیم خلاصه شده و تمام بسم الله الرحمن الرحیم در حرف ب خلاصه شده،این باشد که آفرینش هستی و هدایت هستی با کمک خدا از نقطه شروع شده.

18- معنای کلمات بسم الله الرحمن الرحیم:

بسم =به+اسم، به نام، با اجازه و با اسم مبارک شروع ..

  الله=جامع ترین نامهای خداست،چون در بررسی نامهای خدا چه در قرآن و چه در منابع اسلامی مشخص شده که هر نام خدا بخشی از صفات خدا را مشخص می کند،تنهاکلمه الله است که تمام صفات و کمال،و صفات جمال و جلال خدا در الله جمع شده است. شاهدش اینست که:کسی می خواهد مسلمان شود باید لااله الاالله بگوید،مثلا اگر لا اله الا الخالق، یا ، الا الرازق ،و مانند اینها بگوید دلیل بر توحید و پذیرفتن اسلام نیست.

الرحمن=صفت و اسم مخصوص خداست،و دیگران این صفت رحمانیت خدا را ندارند برای همین اسم افراد را نباید رحمان گذاشت،چون فقط خدا رحمان است و به دوست و دشمن خودش،به کافر و مومن در این دنیا نعمت می دهد و این رحمانیت الله همه هستی را فرا گرفته است.

رحیم=مهربان،و این نامی است که بر خلق خدا هم گذاشته می شود.و اشاره به این است که:خداوند به مومنان، رحمت ویژه و همیشگی دارد.

19-در حدیثی پر معنا ار پیامبر اکرم(ص)نقل شده که: خداوند صد باب و درب رحمت دارد، که فقط یک درب رحمت رادر دنیا برای مخلوقاتش باز کرده،و تمام عاطفه و علاقه و محبتی که در میان مردم است از پرتو همان یک درب رحمت است،ولی نود و نه درب را تا روز قیامت بسته نگاه داشته،و در قیامت کلیه دربهای رحمت را بسوی بنده گان خوبش باز می کند.

لطفا اشکالات این مطالب را نقد کرده و نظر بدهید و اگر چنانچه مطالب جالب دیگری در مورد فضیلت و فوایدبسم الله الرحمن الرحیم دارید برایم ارسال فرمائید تا در ثواب خواندن مردم سهیم شوید. اللهم صل علی محمد و ال محمد.

 


پنج شنبه سیزدهم 1 1388
X